9,4
423 beoordelingen
Terug naar overzicht
01-De-volledig-nieuwe-waterstof-elektrische-Toyota-Mirai-1140.jpg

Waarom een waterstofauto veilig is

Toyota Mirai voldoet aan alle veiligheidseisen

Is een waterstofauto veilig? Die vraag wordt ons regelmatig gesteld. We kunnen je geruststellen, want ja, een waterstofauto is hartstikke veilig! Toyota heeft de expertise in huis om ervoor te zorgen dat jij in een waterstofauto veilig onderweg kunt zijn. 

Geschiedenis herhaalt zich

We begrijpen heus wel dat er mensen zijn die vraagtekens zetten bij de veiligheid van een waterstofauto. Wie naar de geschiedenis kijkt, ziet dat innovaties bij sommige mensen nu eenmaal ook argwaan oproepen. Toen bijvoorbeeld de televisie werd geïntroduceerd, werd gedacht dat mensen via het beeldscherm in de gaten konden worden gehouden. En wat te denken van de eerste auto’s op benzine. Doemdenkers vonden die maar gevaarlijk; iets wat op benzine rijdt kan niet veilig zijn, was hun oordeel. De geschiedenis herhaalt zich met de waterstof elektrische auto. Maar die is hartstikke veilig. 

Toyota-Mirai-exterieur-grijs-Fuel-Cell-embleem-555.jpg
Toyota-Mirai-onderstel-waterstoftanks-kevlar-1920.jpg
Ongelooflijk sterk

De Toyota Mirai is zo’n veilige waterstofauto. Die voldoet aan alle veiligheidsmaatregelen die rijden op waterstof zo veilig mogelijk maken. Bijvoorbeeld de waterstoftanks; die zijn alle drie beresterk met wanden van kevlar. Dat is een ongelooflijk sterk materiaal, nog sterker dan de kunststof die vaak gebruikt wordt voor een benzine- of dieseltank. Er wordt wel eens gezegd dat kevlar vijf keer sterker dan staal is. Vandaar dat het materiaal ook gebruikt wordt in kogelvrije vesten. Het materiaal is bovendien superhittebestendig. En dan zijn de waterstoftanks aan de buitenkant ook nog eens gecoat met een laag supersterk koolstofvezel. 

Toyota-Mirai-doorsnede-555.jpg
Waterstofauto zit vol veiligheidssensors

In het onwaarschijnlijke geval van brand of zelfs een verhoogde temperatuur in een van de waterstoftanks, zorgt een speciale veiligheidsklep ervoor dat het waterstofgas kan ontsnappen. Op die manier worden scheuren voorkomen. In de hele auto zitten bovendien veiligheidssensors die onmiddellijk elk lek detecteren, hoe klein dit ook is. De bestuurder wordt hier vervolgens op geattendeerd met een waarschuwingslampje op het dashboard. Dit is trouwens geen reden tot paniek. De waterstoftanks bevinden zich onder de auto en buiten de cabine zodat eventueel gelekt waterstofgas opstijgt en opgaat in de lucht.

Toyota-Mirai-doorsnede-vooraanzicht-1920.jpg
Veiliger dan lekkende benzine

Kan een waterstofauto ontploffen? Theoretisch wel. Maar een auto op benzine en een batterij-elektrische auto ook. Maar waterstof is het lichtste element, zelfs lichter dan zuurstof. Daardoor stijgt het meteen op, mocht het vrijkomen. De druk in de tanks is verder zo hoog, dat de waterstof naar buiten spuit. Zou je er een vlam bij houden, dan wordt-ie bijna zeker meegezogen en uitgeblazen. Net als bij een sterke wind. Veiliger dan in het geval van lekkende benzine. Die stroomt over de grond en vat wel vlam zodra het in aanraking komt met vuur. Uiteraard zijn er ook praktijktesten gedaan waaruit we kunnen concluderen dat het echt een veilige toepassing is.

Maximale veiligheidsscore

Waterstof is van zichzelf niet explosief. Het is brandbaar, maar dat is benzine ook. Een waterstofauto moet wel aan bepaalde veiligheidseisen voldoen, net als een benzineauto. De Mirai is ontworpen met alle kennis en ervaring die we in huis hebben. Dat is veel expertise want al in 1996 onthulden we de FCEV-1, een waterstofauto gebaseerd op de eerste Toyota RAV4. Sindsdien zijn verschillende Toyota conceptcars op waterstof de revue gepasseerd. Je kunt er dus op vertrouwen dat de Toyota Mirai superveilig is. Het veiligheidsinstituut Euro NCAP beoordeelt hem dan ook met de maximale vijf sterren.

Toyota-Mirai-exterieur-blauw-vooraanzicht-555.jpg
Toyota-Mirai-exterieur-blauw-zijaanzicht-1920.jpg
Ook waterstof tanken is veilig

Ook waterstof tanken is veilig. Voordat een nieuw tankstation wordt opgeleverd, moet dit ook daadwerkelijk getest zijn. Het station zelf én het tanken moet in verschillende situaties binnen bepaalde parameters blijven. Waterstof wordt pas vanuit het station in de auto gepompt, nádat de auto en het station data hebben uitgewisseld. Data waaruit blijkt dat de temperatuur en druk juist zijn. En dat er nergens waterstofgas lekt. Met infrarood is deze communicatie geborgd. Valt deze weg, dan wordt een veilig tankprotocol gevolgd waarbij de temperatuur niet te hoog kan oplopen.

Inschrijven Toyota nieuwsbrief Meer info over de Toyota Mirai Vraag proefrit aan